Conflicten zijn nooit leuk, je wilt ze het liefst voorkomen. Al helemaal als ze op de werkvloer plaatsvinden. Het kan de werksfeer (en daarbij het werk) enorm belemmeren. Helaas zijn ze niet volledig te vermijden, maar wel te beperken. Lees de tips van sustainable.works zodat je precies weet hoe je dat het beste kan doen.
1. Negeer ergernissen niet
Ergernissen verdwijnen niet zomaar. Zeker niet als je ze negeert. Op het moment dat ze worden weggestopt, gaan ze hun eigen leven leiden. Wanneer dit het geval is, worden ze groter en zorgen ze bijna altijd voor conflicten.
2. Blijf rustig
Ga jezelf niet opwinden of raak niet gestresst als iets niet helemaal gaat zoals jij het wil. Op deze manier maak je jezelf boos en is de kans op ruzie alleen maar groter. Praat met je collega wanneer je rustig bent, niet wanneer je hoog in je emotie zit. Waarschijnlijk reageert je collega daar stukken beter op.
3. Praat met elkaar
Communicatie is de key. Niet alleen in je privéleven, maar ook op werk. Je collega’s kunnen het niet ruiken wanneer je ergens mee zit. Dus als jij niet open bent over je ergernissen, zal er vrij weinig veranderen.
4. Denk samen na over een oplossing
Je weet het zeker: er moet iets veranderen, want op deze manier werkt het niet voor jou. Bedenk niet in je eentje hoe je de situatie wil veranderen. Misschien is je collega het totaal niet met jou oplossing eens. Ga rond te tafel zitten en werk samen naar een oplossing toe.
5. Wees niet te koppig
Des te koppiger je bent, des te sneller dingen uitlopen tot een conflict. Wees zelfreflectief en kijk ook naar je eigen gedrag. Probeer de situatie ook vanuit andere standpunten te bekijken. Zo creëer je meer ruimte voor verandering.
6. Trek geen conclusies
Je weet nooit precies wat de reden is voor iemands gedrag. Stop met willekeurige conclusies trekken en vraag waarom een collega sommige dingen doet. Misschien heeft hij of zij hier wel een duidelijke verklaring voor.
7. Wees duidelijk
Wees eerlijk over wat je dwars zit en ga niet vaag doen. Zo ontstaan er sneller misverstanden en deze leiden uiteindelijk tot conflicten. Ruzie is gemakkelijk te voorkomen wanneer je er beiden voor zorgt dat je duidelijk bent.
8. Neem dingen niet persoonlijk
Blijf jezelf eraan herinneren dat je op je werk bent. Bedenk dat iemands gedrag op de werkvloer (bijna) nooit persoonlijk is. Meestal hebben mensen op werk een andere mindset dan buiten werk. Zo vergeten ze soms rekening te houden met het gevoel van collega’s. Wanneer je collega jouw dwarszit, kan het goed zijn dat hij of zij dat helemaal niet doorheeft.
9. Maak duidelijke afspraken
Conflicten komen vaak voort uit miscommunicatie. Wanneer er duidelijke afspraken zijn, weten jullie beiden waar jullie aan toe zijn. Zo ontstaan er minder snel verkeerde verwachtingen die uiteindelijk uitlopen op ergernissen. Bovendien is het met duidelijke afspraken meer dan helder wanneer iemand zijn of haar werk niet goed doet. Op die manier wordt het makkelijker om iemand erop aan te spreken.
Meer weten over sustainable.works?
sustainable.works zendt op flexibele basis personeel uit in de logistiek en transport. Door ons nieuwe platform kan dit zo snel en efficiënt mogelijk gedaan worden voor zowel onze opdrachtgevers als onze werknemers. Lees hier meer informatie over ons en het platform.