Wouter Meens

Ben jij met regelmaat het overzicht kwijt tijdens je werk? Dan is het misschien tijd om eens kritisch te kijken naar je productiviteit op werk. Met deze 5 tips helpen we je een handje op weg om meer werk voor elkaar te krijgen op een dag.

Maak een takenlijstje

Niets is zo fijn als een takenlijstje. Begin de dag met het opschrijven van alle dingen die je die dag moet doen. Je creëert hiermee ruimte en rust in je hoofd. Wees daarin natuurlijk wel realistisch. Zo weet je niet alleen wat je kunt verwachten, maar kun je ook doelgericht aan de slag. Daarnaast werkt het motiverend om taken af te vinken wanneer deze afgewerkt zijn. Aan het eind van de dag is je takenlijst als het goed is gevuld met vinkjes en kun je met een tevreden gevoel naar huis.

Laat je niet afleiden

Ben jij snel afgeleid tijdens werk? Waarschijnlijk ben je niet de enige. Gelukkig kun je een aantal dingen doen om die afleiding te beperken. Check bijvoorbeeld op 3 vaste momenten je mail en sluit hem tussendoor af. Zo voorkom je dat je voor de twintigste keer je mail checkt wanneer je een pop-up scherm ziet met een mail van je collega. Ook kun je je sociale media uitzetten zodat je geen notificaties krijgt en dus productiever werkt.

Plan je pauze

Belangrijk is om je pauzes in te plannen en ook daadwerkelijk pauze te nemen. Een pauze is dus niet je lunch eten achter je bureau… Nee, pauze is je lunch eten in een kantine of ergens anders. Even weg van het werk dat je aan het doen bent. Is het buiten droog? Ga dan een half uurtje wandelen om je hoofd leeg te maken, een frisse neus te halen en om even te bewegen.

Houd je werkplek schoon

Heb je een megavolle werkplek met papieren, bekers, pennen en boeken over je hele bureau verspreid? Dan is het verstandig om je bureau op te ruimen en je papierwerk te ordenen in bakjes. Het leidt namelijk enorm af en het zorgt ervoor dat je niets kunt vinden. Een opgeruimd bureau zorgt ook nog eens voor rust in je hoofd waardoor je je kunt focussen op je werk.

Maak prioriteiten

Om productiever te werken, is het verstandig om te kijken wat de meeste prioriteit heeft van het takenlijstje wat je hebt gemaakt. Het voordeel hiervan is dat je gefocust te werk kunt gaan met één taak. En vraagt een collega of je tussendoor iets voor hem/haar wilt doen? Leer dan nee zeggen of geef aan dat je dit op een later moment oppakt.