- Een relevante titel;
- Informatie over het salaris en de arbeidsvoorwaarden;
- Duidelijke tussenkopjes;
- Heldere informatie over het werk;
- Oprechte informatie over de organisatie;
- Begrijpelijke functievereisten.
Eerst een paar belangrijke tips voor het schrijven van vacatureteksten:
- Wees zuinig met het aantal woorden en de lengte;
- Begin de vacaturetekst altijd met een korte samenvatting;
- Gebruik duidelijke tussenkopjes, anders leest niemand verder.
Het aantal woorden van een vacaturetekst
Probeer maximaal 250 woorden te gebruiken voor de gehele vacaturetekst. Afhankelijk van de lettergrootte en het lettertype kan dit een groter aantal worden. Veel vacatureteksten geven teveel informatie om zo een goed beeld van de vacature te scheppen. Dit is echter in de ogen van Sustainable.works onnodig.
Begin de vacaturetekst met een samenvatting van de vacature.
De meeste vacatureteksten beginnen met een vage zin als ”Ben jij een enthousiaste teamplayer die klantvriendelijkheid in een hoog vaandel heeft staan? Dan zijn wij op zoek naar jou!”. Op basis van dit soort openingszinnen is het voor een lezer heel moeilijk om te bepalen of het zinvol is om verder te lezen. Dit bedrijf kan letterlijk naar iedereen op zoek zijn. Laten we als voorbeeld een vacature “administratief medewerker, voor 24 uur per week bij een notariskantoor” nemen. Een vacature hoort dan als volgt te beginnen: ”Notariskantoor XYZ is voor 24 uur per week op zoek naar een administratief medewerker op de afdeling vastgoed”. Voor een lezer is het nu veel makkelijker om te bepalen of het zinvol is om door te lezen. Iemand die niet bij een notariskantoor wil werken, of minimaal 32 uur ergens aan de slag wil, hoeft nu niet verder te lezen. Er is ook nog een andere reden waarom de eerste zin direct duidelijk moet zijn. Veel sollicitanten lezen namelijk alleen de eerste alinea. Zij maken op basis van die alinea en de vacaturetitel de beslissing om te solliciteren. Als gevolg daarvan, ben je veel tijd kwijt aan het opvolgen van niet gekwalificeerde kandidaten.
Gebruik duidelijke tussenkopjes
Tussenkopjes zijn voor een vacaturetekst wat de navigatie is voor iemand die naar Oostenrijk rijdt. Zonder duidelijke tussenkopjes begrijpt een kandidaat niet helemaal waar hij of zij nou precies moet kijken. Lezers zijn lui en willen dat het hen zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Werk daarom altijd met duidelijke tussenkopjes. In de basis zijn dit de belangrijkste aspecten van een vacaturetekst:
- Wat gaat iemand verdienen?
- Hoeveel uur per week?
- Wat zijn de werkzaamheden?
- Wat zijn de knock-out vereisten?
- Wat is de locatie?
Zo schrijft u een kwalitatieve vacaturetekst
We hebben tot nu toe een overzicht gemaakt van de basistips voor het schrijven van een vacaturetekst. Aan de hand van de onderstaande stappen kunt u nu een volledige vacaturetekst gaan schrijven.
Een relevante titel
De titel van een vacature is in mijn ogen het belangrijkste onderdeel. Zonder relevante titel wordt een vacature niet gevonden in de zoekmachine van Indeed, Google of Sustainable.works. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een vacature voor een ondersteunend kwaliteitsmedewerker. Iemand zonder ervaring zoekt niet snel op kwaliteitsmedewerker. Het heeft daarom geen zin om de vacature dan ook zo te noemen. Een veel beter alternatief zou zijn om de vacature ”horeca administratief medewerker” te noemen. De reden daarvan is dat er veel mensen een stap willen maken in de horeca en veel mensen op ”administratief werk” zoeken. Deze combinatie zou veel meer gekwalificeerde kandidaten moeten opleveren.
Informatie over het salaris en de arbeidsvoorwaarden
Informatie in een vacaturetekst over salaris en arbeidsvoorwaarden is heel belangrijk. Dit is na de vacaturetitel en de inleidende tekst misschien wel het belangrijkste deel van de gehele vacature. Het komt in de praktijk vaak voor dat het salaris niet vermeld staat in de vacaturetitel. Helaas zorgt dit ervoor dat een sollicitant het gehele sollicitatieproces doorloopt om vervolgens een aanbieding te krijgen die €1000 lager ligt dan verwacht. Hierdoor zijn de sollicitant én de recruiter onnodige tijd kwijt aan het proces.
Heldere informatie over het werk
Het is belangrijk om het werk helder, eenvoudig en feitelijk te beschrijven. Maak het niet mooier dan het is. Ik geef er de voorkeur aan dat iets wordt beschreven zoals het is, en niet anders. Een onduidelijk en te mooi geschetst beeld van het werk kan ook weer zorgen voor sollicitanten die onnodig in het sollicitatieproces komen. Om er vervolgens toch achter te komen dat de baan in de praktijk heel wat anders inhoudt.
Oprechte informatie over de organisatie
Maak ook de organisatie niet mooier dan zij is. Veel bedrijven beschrijven zichzelf alsof ze iedere dag alleen maar bezig zijn de wereld te verbeteren. In veruit de meeste gevallen klopt dit natuurlijk niet. Bedrijven bedienen klanten en willen in ruil daarvoor betaald krijgen. Dat is absoluut geen probleem, maar schrijf dat dan ook. Op die manier krijgt een sollicitant een beter beeld van wat hij of zijn kan verwachten.
Begrijpelijke functievereisten
Het komt in bijna iedere vacature wel voor: vage functievereisten zoals proactief, klantvriendelijk, ondernemend, stressbestendig en geen 9-5 mentaliteit. Deze termen zeggen echter helemaal niets over wat er van iemand wordt verwacht. Beschrijf daarom zo precies mogelijk wat er vereist is om het werk te kunnen doen. Denk hierbij aan reisafstand, benodigde certificaten, jaren werkervaring, rijbewijs, programmakennis en kledingvoorschriften. Benieuwd naar vacatures in de recruitment? Bekijk dan Vacatures voor Recruitment bij Jooble.
Uw vacature laten checken?
Sustainable.works helpt bedrijven bij het optimaliseren van vacatures. Heeft u hulp nodig? Bel dan naar ons kantoor en vraag naar de mogelijkheden.