Als bedrijf is het belangrijk dat mensen bij jouw bedrijf willen werken. Maar hoe zorg je ervoor dat je als werkgever een voorkeurspositie krijgt? Dit kun je bereiken door aan ‘employer branding’ te doen. ‘Employer branding’ is het bouwen van een sterk werkgeversmerk. Hiermee zorg je ervoor dat toekomstige en huidige werknemers het aantrekkelijk vinden om voor jou te werken. Zo trek je mensen die oprecht voor jou willen werken en bij willen dragen aan de groei van uw bedrijf. Maar hoe bereik je dit?
Communiceer je identiteit
Een unieke identiteit is een absolute must voor ‘employer branding’. Een bedrijfsidentiteit zorgt er namelijk voor dat mensen zich met jouw bedrijf kunnen identificeren. Waar sta je voor? Wat zijn je normen en waarden? Als je deze zowel intern als extern communiceert, zorg je ervoor dat mensen een beeld van je krijgen. Dus waar onderscheid je je als bedrijf mee van je concurrenten.
Bepaal je doel en doelgroep
Een doelstelling is heel belangrijk voor een bedrijf. Wat wil je met je bedrijf bereiken? Als je dit duidelijk communiceert, is het voor (toekomstige)werknemers duidelijk of ze hier ook naar toe willen werken. Daarnaast is het belangrijk om een doelgroep te bepalen. Op wie wil je je focussen? Als je hier inzicht in hebt kun je je communicatie op deze doelgroep afstemmen.
Maak een recruitmentsite
Een recruitmentsite kan je helpen om de juiste kandidaten aan te trekken. Op dit platform kun je bijvoorbeeld je identiteit en doelen vermelden waardoor de bezoekers kunnen bepalen of ze bij uw bedrijf passen. Door een eigen recruitmentplatform te hebben, trek je in ieder geval mensen die in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn. Als ze niet geïnteresseerd waren dan waren ze ook niet op jouw site gekomen. Hierdoor heb je een grotere kans op een potentiële match en dus een sollicitatie.
Meet de tevredenheid van je werknemers
Het is niet alleen belangrijk om een voorkeurspositie te verkrijgen bij externen, maar ook bij je eigen werknemers. Een manier om te kijken of je werknemers tevreden zijn, is door dit te onderzoeken. ‘Employer branding’ is een proces, waardoor het slim is om dit regelmatig te doen. Zo kun je tijdig je beleid aanpassen aan de vraag van je werknemers. Ga dus de interactie aan met je werknemers en kijk waar er behoefte aan is. Implementeer vervolgens deze kennis in uw bedrijf.
Wees consistent
‘Employer branding’ gaat voornamelijk over consistentie. Zorg ervoor dat je de bovengenoemde punten consequent doorvoert. Het is een proces dat veel tijd en energie vergt. Daarom is het belangrijk om vooral te doen wat je zegt. Als je zegt dat je rekening houdt met het gezinsleven van je werknemers, doe dit dan ook. Door niet consequent te handelen, loop je de kans dat je werknemers niet meer voor je willen werken. Bovendien is het heel belangrijk om eerlijk te zijn. Wees eerlijk naar externen, je werknemers en vooral jezelf, dit zorgt ervoor dat je je bedrijfsdoelen behaalt. In dit geval geldt dus: ‘honesty is the best policy’.
Lees ook:
Het belang van Personeelszaken: een oproep voor bewustwording
Wat is het belang van gezonde voeding op de werkvloer?
De grootste oorzaken van werkstress
Zo word je een betere leidinggevende; 7 tips
9 manieren om overspannen medewerkers te voorkomen