Dit artikel is geschreven op basis van de antwoorden van intercedenten, planners, managers en recruiters van sustainable.works. Onze mensen hebben dagelijks te maken met het vinden van goed personeel voor onze opdrachtgevers. Omdat het ons ook niet altijd lukt om de ideale match te maken, willen we hierbij een aantal belangrijke lessen met u delen.
Wat is nou goed personeel?
Voordat we onze lessen en tips willen delen willen we de eerste reactie van onze mensen met u delen. Op de vraag wat er komt kijken bij het vinden van goed personeel is de eerste vraag: ”Wat is nou eigenlijk goed personeel?”.
Samen met onze medewerkers kwamen wij tot een (soort van) definitie. Er is sprake van goed personeel wanneer medewerkers zowel zelfstandig als in samenwerking met collega’s de opgelegde verantwoordelijkheden weten te voltooien. Met daarbij in achtneming dat dit niet ten koste mag gaan van de tevredenheid van alle stakeholders van een organisatie.
Ja, dit is een vrij brede definitie. Simpelweg gezegd komt het erop neer dat de werkzaamheden waarvoor iemand wordt ingehuurd voltooid worden. Met tevredenheid van alle stakeholders. Met stakeholders bedoelen wij: het management, de collega’s, klanten en de samenleving in zijn geheel.
Neem bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur. Een vrachtwagenchauffeur heeft als taak om binnen een vooraf afgesproken tijd een vooraf afgesproken route te rijden. Maar een vrachtwagenchauffeur moet ook rekening houden met het andere verkeer om ongelukken en eventuele slachtoffers te voorkomen. Een vrachtwagenchauffeur die structureel op tijd zijn routes rijdt met continue problemen en schades rijdt in het verkeer, is simpelweg geen goede vrachtwagenchauffeur.
Is goed personeel nog wel te vinden?
Er zijn veel berichten te lezen in het nieuws dat er op dit moment (november 2018) een groot tekort is aan personeel in Nederland. Ook in de praktijk merken wij dagelijks dat het vinden van personeel lastiger is dan een aantal jaren geleden.
Daarentegen geven veel werkgevers te kennen dat goede werknemers vinden een uitdaging van alle tijden is. Daar zijn wij het binnen sustainable.works mee eens. In bepaalde periodes zal het een minder grote uitdaging zijn dan bijvoorbeeld in betere economische tijden. Maar over het algemeen zijn de juiste medewerkers op de juiste plaats gewoon niet makkelijk te vinden.
Dus is goed personeel nog te vinden? Het antwoord daarop is absoluut een dikke vette ”JA!!”. Er zijn wel een aantal tips die wij aan bedrijven kunnen meegeven om goed personeel te vinden.
Heb geduld bij het vinden van goed personeel
Geen geduld hebben is een veelgemaakte fout bij recruiters en HR medewerkers. Het vinden van de juiste medewerker is iets dat tijd nodig heeft. Ja, er kunnen maanden overheen gaan totdat u de juiste medewerker heeft gevonden.
Geef uw organisatie deze tijd ook. Binnen sustainable.works hebben wij een regel dat zodra er een vacature beschikbaar komt wij eigenlijk al te laat zijn. Proactief bezig zijn met toekomstige vraag naar personeel geeft uw organisatie een enorme boost.
Zorg er daarom voor dat u vaak overleg voert met uw team om te kijken naar wat voor aanvulling er gezocht moet worden. Hou daarbij rekening met het volgende. Op platformen zoals Indeed worden vacatures na negentig dagen automatisch verwijderd. Dit doen de platformen om de kwaliteit van het platform te behouden. Het probleem met deze aanpak is dat veel bedrijven niet hun vacature na negentig dagen vervuld krijgen.
Het is daarom aan te raden om uw gehele vacature aanbod iedere paar maanden opnieuw te publiceren. Onze tip is dan ook om iemand binnen uw organisatie deze taak toe te bedelen. Uit de praktijk blijkt dat dit enorm veel oplevert op de langere termijn.
Zorg voor kwalitatieve vacatureteksten
Het meest ondergeschoven kindje binnen de HR afdeling. Een goed geschreven vacaturetekst zorgt voor meer sollicitanten, betere vindbaarheid in de zoekmachines en een transparantere communicatie over uw organisatie.
Over dit onderwerp kunnen wij een boek schrijven (er zijn boeken over geschreven). Daarom gaan wij er in andere blogs over verder. Hiervoor kunt u onze blog in de gaten blijven houden.
Zorg voor een ”netwerkende” HR afdeling
Goed personeel kan je tegenkomen in de trein, op straat, op een verjaardag, op een festival, op netwerk evenementen en in de sportschool. In dat opzicht lijkt het een beetje op het vinden van een nieuwe date en een toekomstige partner.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat goed personeel overal te vinden is maar niet op uw kantoor. Recruiters en HR medewerkers moeten er daarom continue op uit zijn om nieuwe medewerkers te ”scouten”. Wij komen vaak medewerkers tegen die op een topniveau presteren bij hun huidige werkgever maar simpelweg uitgekeken zijn op de sector, hun manager of het product.
Dit zijn vaak ook de mensen die makkelijk een nieuwe baan vinden via hun bestaande netwerk. En daarom niet op internet zoeken naar vacatures om vervolgens op te reageren.
Ga er op uit, houdt uw ogen en oren open en wees alert op potentieel talent.
Uw huidige werknemers zijn uw eigen vacaturebank
Komen er via uw huidige werknemers geen nieuwe werknemers binnen? Vraag uzelf dan eens af of u wel goed zorgt voor uw huidige talent. Gemotiveerde en talentvolle medewerkers willen samenwerken met andere gemotiveerde en talentvolle medewerkers. Hoe beter u voor uw beste werknemers zorgt hoe groter de kans is dat ze andere mensen naar uw organisatie proberen te halen.
Kijk of er op dit moment iets mist binnen uw bedrijf waarom dit nog niet is gebeurd. Of waarom dit te weinig gebeurd.
Contact met sustainable.works
Zoals te zien heeft het vinden van geschikt personeel met name veel tijd en energie nodig. Uw organisatie en team moeten erop afgesteld zijn. Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen? Schroom dan niet om contact op te nemen met één van onze specialisten. Dit kan door te mailen naar sustainable.works of direct telefonisch contact op te nemen op het volgende nummer: 085-4881100.