Wouter Meens

Steeds meer medewerkers in de logistiek besluiten voor zichzelf te beginnen. In Nederland zijn bijna 900.000 zelfstandigen actief. Hiervan werken er 22.000 zelfstandigen in de logistiek.

Voor jezelf beginnen

Begin je voor jezelf dan is het belangrijk dat je over voldoende opdrachtgevers beschikt. Daarom is het belangrijk om, voordat je je baan opzegt, goed na te denken over je kansen als zelfstandige. Heb je al potentiële opdrachtgevers? En zo ja, hoeveel uur per week kunnen deze opdrachtgevers jou van werk voorzien?

Waar rekening mee houden?

Nu je geen werknemer meer bent, zal je voor een aantal zaken zelf moeten zorgen. Allereerst moet je rekening houden met je driemaandelijkse (kwartaal) btw-aangifte. Verder ben je jaarlijks verantwoordelijk voor je aangifte IB (inkomstenbelasting). Deze aangifte is als kleine zelfstandige gebaseerd op de winstgevendheid van je onderneming. Het is verstandig om samen met een boekhouder deze zaken te bespreken.

Wanneer je voor jezelf werkt is het niet altijd even vanzelfsprekend dat je facturen op tijd worden betaald. Waar je als werknemer bijna altijd zeker was van je maandelijkse (of wekelijkse) uitbetaling van je salaris, is dit als zelfstandige niet vanzelfsprekend. Je zal zelf een betalingstermijn met je opdrachtgevers moeten afspreken. Verder is het jouw verantwoordelijkheid om erop toe te zien dat deze betalingstermijn wordt nageleefd.

Opdrachten in de logistiek

Begin je in 202o voor jezelf? Dan heb je geluk. Met name voor zzp-ers in de logistiek is er momenteel veel werk. Dit komt doordat er de laatste jaren in Nederland grote personeelstekorten zijn ontstaan in de logistiek. Er is met name een tekort aan supply chain medewerkers, planners en heftruck- en vrachtwagenchauffeurs.

Toch merken we in de praktijk dat er veel zelfstandigen in de logistiek met die specialisaties niet voldoende opdrachten hebben. Vaak komt dit omdat mensen te druk zijn met hun huidige opdrachten en projecten. sustainable.works helpt deze zelfstandigen door ze te voorzien van opdrachten en projecten. Lees daarover onderaan dit artikel meer.

Het nadeel van zelfstandigen in de logistiek

Het is niet voor zelfstandigen in de logistiek vanzelfsprekend om voldoende opdrachtgevers te vinden. Daarnaast zijn administratie, aansprakelijkheid en facturatie een groot struikelblok voor veel zelfstandigen.

Iemand die al jaren in de logistiek actief is heeft niet vanzelfsprekend verstand van administratie en belastingen. Veel starters verkijken zich hier dan ook op. sustainable.works helpt deze zelfstandigen bij zowel het vinden van opdrachten als het voeren van de administratie.

Opdrachten en projecten via sustainable.works

Ben je voor jezelf begonnen in de logistiek en kan je nog extra opdrachten gebruiken? Dan is het nieuwe platform van sustainable.works voor jou een interessante optie. Via ons platform kan je zelf je opdrachten en opdrachtgevers uitkiezen. Per opdracht of project zie je de tarieven en voorwaarden die wij bieden. Ga je aan de slag? Dan zorgt sustainable.works voor de facturatie en zien wij erop toe dat je tijdig over je geld beschikt.

Wij bieden momenteel de volgende opdrachten en projecten aan voor zelfstandigen in de logistiek:

  • Sjouwers;
  • Kantoor verhuizers;
  • Particuliere verhuizers;
  • ICT verhuizers;
  • Chauffeurs;
  • Vrachtwagenchauffeurs;
  • Heftruckchauffeurs.

Ben je geïnteresseerd in een zzp opdracht in de logistiek?

Neem dan direct telefonisch contact met ons op: 085-4881100 of vul hier vrijblijvend het contactformulier in.