Wouter Meens

Binnen een organisatie is de inhuurdesk verantwoordelijk voor het uitzetten van aanvragen bij verschillende flex-leveranciers. In de praktijk zijn het met name overheidsinstanties zoals gemeentes en provincies die een inhuurdesk hebben. In het bedrijfsleven zijn het vaak bedrijven met meer dan duizend interne werknemers die een inhuurdesk hebben. Denk hierbij aan ziekenhuizen en grote financiële instellingen. sustainable.works geeft graag meer informatie. 

Hoe zit een inhuurdesk in elkaar?

Een inhuurdesk is de afdeling binnen een organisatie waar andere afdelingen hun personeelsbehoeftes neer kunnen leggen. Vervolgens gaan de medewerkers van de inhuurdesk ervoor zorgen dat de aanvraag bij de juiste uitzendbureaus en detacheerders worden neergelegd. Binnen een inhuurdesk zijn medewerkers belast met de rol van een soort ”inkoper”. Eindresultaat wat wordt nagestreefd is het vinden van de beste medewerkers tegen de beste voorwaarden en tarieven via externe flex-leveranciers.

Waarom een inhuurdesk?

Grotere organisaties willen vaak een bepaald percentage van de medewerkers op flexibele basis in dienst nemen. Dat zorgt ervoor dat vacatures bij externe partijen neergelegd moeten worden. Vaak heeft een inhuurdesk contracten met uitzendbureaus en detacheerders die volgens een mantelovereenkomst personeel mogen aanbieden op (vooraf afgesproken) vacatures en opdrachten.

Het behouden van een flexibele schil is dus een belangrijk onderdeel van een grote organisatie. Een andere reden heeft te maken met hoe moeilijk het is om een geschikte kandidaat te vinden. Door de vacature uit te zetten bij meerdere partijen is de kans dat er geschikte kandidaten worden gevonden groter.

Taken van een inhuurdesk:

  • Toezicht op naleving afspraken in mantelovereenkomst;
  • Uitzoeken van leveranciers per aanvraag;
  • Toezien op kwaliteit aangeleverde kandidaten;
  • Uitzetten van nieuwe aanbestedingen;
  • Controle personeelsbehoefte interne organisatie;
  • Contact onderhouden met leveranciers;
  • Formuleren van opdrachten en vacatures;
  • Onderhandelen over tarieven en voorwaarden met leveranciers.
  • Praktijkervaring

sustainable.works heeft dagelijks te maken met grote organisaties die met een inhuurdesk werken. In de praktijk is te merken dat organisaties met een inhuurdesk vaak een professioneel georganiseerd inhuur beleid volgen. Wat goed is voor zowel de organisatie en de leveranciers van flexibele arbeid. Als gevolg van een vast omlijnd inhuurproces dat duidelijk is voor alle partijen kunnen er op de langere termijn betere kandidaten worden voorgesteld.

Inhuurdesk opzetten?

Bent u zich aan het oriënteren om voor uw organisatie een inhuurdesk op te zetten? De specialisten van sustainable.works kunnen uw vragen beantwoorden en mogelijk in contact brengen met de juiste partijen die hierbij kunnen ondersteunen. Voor meer informatie kunt u mailen naar wouter@sustainable.works of bellen naar onze vaste lijn 085 448 11 16.

Logistiek of transport personeel inhuren?

Bent u op zoek naar logistiek en transport personeel in Nederland? En bent u op zoek naar gespecialiseerd personeel? sustainable.works helpt organisaties door heel Nederland aan gespecialiseerd personeel. Vraag vrijblijvend een offerte aan of neem direct contact met ons op.